Szauna kisokos

2018. febr. 04.
Szauna kisokos

A helyes szaunázásnak vaskos irodalma van, mégis gyakran tapasztaljuk, hogy a szaunázók fittyet hánynak a szabályokra. Vajon ők még nem tudják, hogy a forró légfürdő csak akkor éri el célját, ha jól csináljuk?

Összegyűjtöttünk néhány fontos tudnivalót, amelyek egészségünk megőrzését és jóllétünk fokozását szolgálják a szaunázás alkalmával:

1.    Ne siessünk, ha szaunázni megyünk, adjuk meg a módját! Szánjunk rá 1-1,5 órát, hogy szervezetünk fel tudja dolgozni a nagy hőmérsékletkülönbségeket, legyen ideje pihenni, regenerálódni.

2.    Szaunázás előtt mossuk le magunkról az izzadtságot, a sminket és az illatszereket, vegyük le az ékszereket és az órákat!  A fémékszerek akár meg is égethetik a bőrünket.

3.    Az utolsó étkezést lehetőleg a szaunázás előtt 1,5 - 2 órával időzítsük, az emésztés ugyanis túlzottan igénybe veszi a szervezetet. Ugyanakkor, aki éhgyomorral éli át az intenzív élményt, az alacsony vércukorszint miatt akár rosszul is lehet. Szintén nem ajánlott alkoholt fogyasztani a szeánszok előtt és után.

4.    Fürdőruha viselése nem egészséges a szaunában – nem jó a bőrnek, amit betakar, és a műszálas anyagok a magas hőmérsékletű szauna kabinban káros anyagokat bocsátanak ki, sőt gondoljon arra is, hogy tönkremegy a szép fürdőruhája! Számos módon takarhatjuk be testünket a szaunában – szauna lepedőkkel, szauna törölközővel vagy szauna ruhával. Próbálják ki a különbséget…

5.    Papucs nem való a szaunába, kint kell hagyni!

6.    A szaunázás folyamata zuhanyozással kezdődik, majd fontos, hogy töröljük szárazra magunkat jó alaposan, mert a nedves bőr nem tud izzadni!

7.    A szaunába vigyünk magunkkal – a magunkon lévőn kívül – egy jó nagy lepedőt, amire ráülünk, és amire a talpunkat is tesszük. Alapvető hygiéniai szabály, hogy az izzadtságunkat a saját lepedőnk fogja fel.

8.    A szaunázás csendes műfaj. Ellazulni, pihenni nem lehet mások beszélgetését, nevetését hallgatva! Csukjuk be a szemünket, figyeljünk befelé, figyeljünk a légzésünkre!

9.    10-15 percnél tovább ne tartson egy-egy szauna menet, ennyi bőven elég a szervezetnek. Inkább iktassunk be 2-3 menetet, melyek között legalább ugyanennyi időt pihenünk.

10.    A forró szauna után irány a hideg zuhany! Csak óvatosan, mindig a szívtől legtávolabbi testrészeken kezdjük a lehűtést! Újabban óvnak a jéghideg merülő medencék használatától, nehogy sokk érje a szívet. Itt is jó lehet a fokozatosság – először hideg zuhany, aztán a merülő medence.

11.    Szaunázás után gondoljunk a folyadékpótlásra, és arra, hogy még jó darabig nem ajánlott az aktív testmozgás, és a bőséges ételfogyasztásról is lebeszéljük Önöket.

Top